Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované
Čekáme na více doporučených příspěvků
Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P32a24v63e72l 96M82a30c73h73a81č97e94k 5851382883

\Dovolím si s vámi nesouhlasit, s vaším názorem, že MORÁLKA je produkt sociální "termodynamiky" a nevymyslel jí člověk.

Ono to totiž nemůže pouze skončit ve vědomí jednotlivců, ale postupem doby se ve skupinách toto vědomí muselo "materializovat", tedy být obecně formulováno, stanoveno či konsensuálně PŘIJATO jako norma soužití, což vyústilo až do zákonů vydávaných v daném sociálním seskupení. Nemohlo to fungovat tak, že si ti jednotlivci pouze uvědomovali, resp. ano, mohlo, v počátcích a malých skupinách, kdy se takové povědomí formulovalo post festum. Postupem doby a slučováním do větších celků se postupně vznikala potřeba eliminovat nežádoucí děje a chování a vytvářely se takové normy pro futuro, prvotně v úrovních mravní normy, která však následně musela přejít do právní formy.

Nesouhlasím s tím, že normy vznikaly samovolně, jaksi mimochodem, zcela mimo lidské dění, bez přímého vlivu a vědomého působení lidstva.

0/0
doporučit
20.4.2017 15:17

J12a56n 50F60i78k53á58č82e63k 1915512

Když někdo reaguje na agresi někoho, dělá to vědomě. Vědomě reaguje, nevědomě přispívá k vývoji morálky, ta se dostává pak do vědomí lidí, ale v podstatě je stejně na jejich vůli nezávislá. Zbytek podrobně třeba v Wright: Morální zvíře.

+1/0
doporučit
20.4.2017 17:17
Foto

P45a55v52e85l 39M23a94c54h89a76č35e39k 5241362303

Ale ano, to máte pravdu, ale zůstáváte v půli cesty. Opomíjíte vyšší stupeň vývoje, kdy morální podvědomí přechází v imperativ a postupně jsou normy výsledkem volní aktivity.... vždyť to postupně přešlo do tvorby zákonů a jistě se shodneme na tom, že to už není činnost mimo vůli a aktivity lidí.

0/0
doporučit
20.4.2017 17:25

J64a29n 28F24i24k78á31č73e44k 1435982

Tento blog o tom, že morálka nevzniká myšlením v abstraktní podobě. Nevymyslel ji ano Mojžíš, ani bůh. Vzniká z reálných lidských vztahů. Směr od reality nahoru k vědomí je primární, zpětné působení jen druhotné. Kdyby nebyl materiální život lidí, nebyla by vůbec morálka.

Navíc morálka existuje už u zvířat. Takže role vědomí není k existenci základu morálky ani nutné.

+1/0
doporučit
20.4.2017 18:23
Foto

P39a35v81e73l 41M98a79c54h46a73č30e86k 5511832103

Já chápu obsah logu, jen jsem chtěl poznamenat to, co jsem napsal. Nic víc, nic míň.

0/0
doporučit
20.4.2017 20:23

M41i48l21a75n 26B36í33l57e88k 5384639481

Zvířata tedy uvažují a reflektují (tzn. berou v potaz minulost a případné projekce do budoucnosti) svá jednání v rovině: dobré - špatné, spravedlivé - nespravedlivé atd.; znají odpovědnost, vinu, lítost, výčitky svědomí atd.? Tak tomu samozřejmě není, nebo v rovině odlišné od člověka natolik, aby se nedalo mluvit o srovnatelné morálce;-)

0/0
doporučit
20.4.2017 21:20

M77i72l23a81n 18B52í40l83e68k 5724269451

nedalo/dalo...

0/0
doporučit
20.4.2017 21:36

T35e58r68e89z56a 43H42a75j39k24o47v82a 5617682264720

"Dovedeme si i představit, že nějaká tlupa má velmi agresivní muže, takže vznikne malá válka, na kterou zahyne v podstatě celá tlupa. Tím ovšem evoluce vyřadí chování této tlupy z dalšího předávání genů.

Zdroj: http://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=597208

Coz mi logicky vubec nesouhlasi. Valky tu jsou furt a nasili je kazdodenni. Kdy teda ti agresori vymreli?

0/0
doporučit
20.4.2017 13:12

T15o76m91á44š 76D60v12o81ř32á90k 6227435213107

Tam to bylo IMHO myšleno jako válka uvnitř tlupy, která je pro přežití tlupy obecně mnohem nebezpečnější než válka s jinou tlupou (viz také hned další odstavec).

V téhle evoluční matematice také málokdy něco funguje binárně, že by se nějaký znak 100% prosadil nebo naopak způsobil naprosté vyhynutí svých nositelů.

Konkrétně agresivita není zcela nevýhodná vlastnost, vždy jde o míru. Války a násilí jsou každodenní, protože agresorům v případě úspěchu přinášejí zisk. To, že v celkovém součtu je to zpravidla ztráta, to už je zase jiná věc, ale na to takový agresor nemusí vůbec brát ohled, viz vězňovo dilema.

+2/0
doporučit
20.4.2017 13:44

J40i68ř32í 75K49u67č66e43r11a 5558951874186

Hledáte odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec? Tak to vím naprosto přesně je to ..... "42" ......, a proto DONT PANIC.

Zdroj je kniha co ví vše: "Stopařův průvodce po galaxii.";-D

0/0
doporučit
20.4.2017 12:06

J63a34r40o29s49l36a67v 78K91v79a80p67i74l 9566866664643

Ten váš výklad morálky, jejího vzniku a souvisejících věcí je (asi záměrně) hodně zjednodušený. Pro uvědomění těch, kteří o podobných záležitostech nepřemýšlejí, je nejspíš dobrý, protože srozumitelný. Ve skutečnosti je to ale mnohem složitější.

Jak jste psal o těch tlupách, tak jsem si hned vzpomněl na knihu "O lidské přirozenosti" od sociobiologa Edwarda Osborne Wilsona, kde v jedné kapitole rozebírá, jak se to má s agresí a člověkem, totiž jestli je člověku vrozená. Dospěl k závěru, že člověk má pretendenci být agresivní, protože je z podstaty masožravým primátem, avšak závisí na konkrétních podmínkách, jak moc se jeho agrese rozvine, nebo jestli dokonce třeba hypertrofuje. Jinak máte samozřejmě pravdu, že morálku nevymyslel konkrétní člověk, že by si sedl a z dlouhé chvíle stanovil pravidla, kterými se pak ostatní víceméně řídí. ;-):-)

+1/0
doporučit
20.4.2017 10:42



BLOGER ROKU 2016 - FINÁLE

Petice

Podpořte svého favorita v anketě Bloger roku 2016 a vyhrajte!!



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.