Bílý anděl povstal z popela a špíny a vzlétl do světla

18. 02. 2019 9:06:17
Toto je jeden příběh z mé mnohaleté fotografické "dráhy", za kterou jsem nasbíral hodně zajímavých zážitků. Je o neuvěřitelné proměně, která se udála jednoho dne před pár lety v Paříži. Připomíná mi z popela zrozeného ptáka Fénixe

Určitě víte, že malíři, kteří jsou tak staří, že se jim už třesou ruce (asi z Alzheimera, ne?), dokážou své ruce dokonale uklidnit a zpevnit, jakmile vezmou do ruky štětec a začnou malovat. Za tento "zázrak" může jejich celoživotní trénink v malování. Jsou to prostě profesionálové.

Něco metaforicky podobného jsem zažil před lety v Paříži, když jsem se smluvil s jednou profesionální modelkou z Paříže, že spolu stvoříme portrét zámecké paní, a to na jednom nedalekém zámku. Dotyčnou dámu jsem znal z fotografií, kde vypadala opravdu kouzelně. Jako fotograf jsem dokázal odhadnout, jak může vypadat ve skutečnosti. Tenbtokráte jsem se ale šeredně zmýlil. Když dorazila na smluvené místo, bylo to jakési podivné stvoření, které bylo rozcuchané, po mejdanu dosti mimo. Vlastně jsem si myslel, že toto podivné, kašlající, shrbené a kouřící stvoření je kamarádka dotyčné modelky a jde ji z focení omluvit. Byla to však modelka sama.

Co jsem měl ale dělat. Honorář byl domluvený, poplatek zámku za to, aby nás vpašovali s průvodkyní mezi prohlídky byl už zaplacen, vizážistka na místě, asistentka fotografa v pohotovosti. Nebylo kam couvnout. Tak jsem tedy dal patřičné instrukce vizážistce, aby bylo jasné, jak má vypadat výsledek jejího snažení a připravil jsem bílé šaty pro "zámeckou paní". Když jsem po 15 minutách přišel zpět, neočekával jsem žádný zázrak, ale on se tak trochu udál, neboť jsem objevil zcela jinou bytost. Ta stála hrdě a vzpřímeně, a v bílých šatech přímo zářila. Nebylo to zřejmě způsobeno jen šaty a make-upem, ale zřejmě hlavně rolí zámecké paní, do které se dotyčná modelka opravdu vžila.

Takže moje motivace k focení se dostavila a pustili jsem se do toho. Střídali jsme v zámku jeden pokoj za druhým, já hledal ideální světlo a lovil ideální záběry. Ale už první scéna byla vlastně dokonalá. Stačily k tomu dvě řady bílých záclon za sebou, neboť ty vytvářely extrémně měkké protože rozptýlené "středověké" světlo. A pak Ona a její hrdý výraz, který nikoho nenechával na pochybách, že jí ten zámek určitě patří.

Naopak všechny místnosti, které jsem si prohlédl den předem a vybral jako ideální pozadí pro focení, se ukázaly jako nevhodný doplněk tohoto bílého anděla, hlavně proto, že byly příliš barevné a tím pozemské. V jedné z posledních místností byla bílá renesanční pohovka, ve které se napůl leží a napůl sedí. Modelka v ní zaujala patřičnou polohu, kterou jsem několikrát poopravil, aby byla ideální. Pak se ale přiblížila prohlídka, tak jsem tomu Andělovi řekl, ať si tu polohu zapamatuje, neboť fotografem uměle nastavená poloha není úplně přirozená a nejlepší je do ní modelku dostat "z chodu".

Když výprava prošla, požádal jsem jí tedy, ať zaujme tu polohu, kterou jsem si domluvili, ale udělá to z pohybu a tak ji zaujme zcela přirozeně. Udělala to, já udělal pár cvaků a bylo to tam, jak říkají fotografové. A asi poprvé a možná i naposled jsem zažil stav, kdy jsem musel přestat fotit a požádal jsem modelku, ať chvíli setrvá a já jsem se jen koukal na tu scénu a na ni. Nešlo je o ni, ale také o ty šaty, její polohu, sofa, ideální světlo a atmosféru celého zámku. Prostě nádhera, kterou si pamatuju po létech ještě teď.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

P.S.: Obě fotky jsou pouze ilustrační, tedy ani na jedné z nich není zmíněná modelka. Respektuji její soukromí.

Autor: Jan Fikáček | pondělí 18.2.2019 9:06 | karma článku: 38.40 | přečteno: 1777x

Další články blogera

Jan Fikáček

Nahraďte svou ženu a děti umělou trpělivostí (inteligencí?)!

Tak jo, uznávám, že ženu a děti nelze umělou inteligencí nahradit ve většině případů, ale v jednom by to asi šlo, ne? :)

20.3.2024 v 9:07 | Karma článku: 21.34 | Přečteno: 600 | Diskuse

Jan Fikáček

Mašínové: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina!

Film Bratři o skupině Mašínů dostal v sobotu cenu za nejlepší film roku na Českém lvu. Jeho tvůrce na večeru prohlásil, že to byli hrdinové. Tak se pojďme podívat na jejich činy.

11.3.2024 v 9:07 | Karma článku: 45.70 | Přečteno: 6276 | Diskuse

Jan Fikáček

Jak nás intuice vede na scestí v otázce, co je to realita

V hollywoodských filmech často nějaký hrdina, astronaut nebo detektiv, vyřeší problém intuicí. Když selže rozum a důkazy, intuice zaskočí. Jenže intuice není vždy spásné řešení, někdy tomu řešení naopak brání..

27.2.2024 v 9:07 | Karma článku: 30.21 | Přečteno: 2101 | Diskuse

Jan Fikáček

Dá se v padesáti naučit anglicky?

Mnohokrát jsem slyšel názor, že pokud se člověk nenaučí nějaký cizí jazyk do třiceti, už se ho nenaučí nikdy. A proto když jsme se přestěhovali s rodinou před tímto mým věkem do Belgie, ani jsem se nový jazyk naučit nesnažil.

13.2.2024 v 9:07 | Karma článku: 39.56 | Přečteno: 7005 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 11 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 6.40 | Přečteno: 101 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.84 | Přečteno: 123 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.74 | Přečteno: 332 | Diskuse
Počet článků 307 Celková karma 31.85 Průměrná čtenost 3138

Vystudoval chemii (SŠ), kybernetiku, řízení, ekonomii a teorii systémů (interdisciplinární studia - VŠ), je obecně uvažujícím člověkem někde na pomezí mezi přírodními vědami a filosofií. Roky vyučoval filosofii fyziky a virtuální reality na PřF a MFF UK v Praze. Od září 2021 Ph.D. se zaměřením na filosofii fyziky a matematiky. Pracoval jako evropský expert pro "Future Technologies", 7 let pak v jedné z nejvyšších evropských pozic v počítačové bezpečnosti. Momentálně finanční expert na evropské úrovni. V letech 1991-7 byl předsedou společnosti Mensa ČR. Je členem světové vědecké Společnosti pro filosofii času. Absolvent Oxfordského kurzu Filosofie vědy. Více informací zde.

Chcete-li sledovat diskuse v "jeho" skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jfikacek@gmail.com
 
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. Někdy je to jen divoká fantazie. Na druhé straně se snaží udržovat jistou vědeckou kvalitu, takže "esoterické" komentáře nejsou vítány. P.S.: Osobně útočné a odborně velmi nekvalitní komentáře, zejména velmi dlouhé, budou mazány.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...