Technologie výroby nehořlavé (virtuální) katedrály Notre-Dame

29. 04. 2019 9:12:02
Ve světě na nás číhají různá nebezpečí jako automobilové či letecké havárie, pád ze skály či utonutí. Požár může ohrozit třeba chrám Notre-Dame. Jak se takovým nebezpečím vyhnout? Snadno! Přestěhujme se do jiného světa!

Do jakého světa? No přece do virtuální reality, do virtuálního světa. I když virtuální svět není ještě většinou 3D, stejně jsme se tam už dávno z velké části přestěhovali. Místo papírových dopisů posíláme už dávno skoro vždy emaily, místo navštěvování banky používáme internetbanking, místo placení skutečnými penězi používáme platební karty nebo při nákupech na internetu kreditní karty. Místo toho, abychom hráli stolní hry jako "Člověče, nezlob se!", mastíme na počítači gamesky jako třeba slavný Fortnite. Mnoho lidí už sociálně žije na Facebooku či na jiných sociálních sítích. Počítačové hry jsou velmi často síťové, tedy hry hrajeme často spolu s našimi kamarády, kteří mohou být klidně na druhém konci světa. A naše stěhování do kyberprostoru pokračuje dál a dál a pokračovat stále bude.

Dalším krokem, který se začíná konečně reálně rýsovat je virtuální realita (VR), tedy 3D podoba tohoto kybernetického světa. Jsem člověk extrémně vizuální a tak mě VR upoutala ještě před zhlédnutím filmu Matrix, který byl uveden do kin v roce 1999. Někdy v roce 1996 jsem začal o VR učit na Přírodovědecké fakultě UK v Praze v rámci předmětu Filosofie virtuální reality. A o mnoho let později jsem si dokonce vyzkoušel půl roku žít ve 3D sociálním světě Second Life, kde žijí milióny lidí. Je to kreativnější verze SIMS, kde si sami vyrobíte, cokoliv chcete. Dům, nebo svého avatara, či celý svůj ostrov.

Požár chrámu Notre-Dame 15. dubna 2019 v PařížiPožár chrámu Notre-Dame 15. dubna 2019 v Paříži (iDnes/Reuters)

Je snadné si představit, že takový Notre-Dame (chrám naší paní) v Paříži bude ve virtuální realitě těžko hořet, protože virtuální světy nemusí mít fyzikální zákony našeho světa reálného. Když tedy "Architekt", jako ho nazývají v Matrixu, tedy programátor VR, nenaprogramuje do VR možnost hoření, těžko bude něco vůbec hořet. A i kdyby tam možnost požáru byla naprogramována, jedinou změnou nastavení by mohla být zablokována, čímž by byl požár v akutním případě jediným příkazem zastaven. Hasiči by byli IT administrátoři a nemuseli by tak dávat v šanc vlastní životy. A i kdyby celý chrám shořel, opět by to byla otázka jednoho příkazu, který by dosáhl toho, že by Notre-Dame vstal z popela jako bájný pták Fénix a znovu se "sám" postavil. (I když mě tedy spíše jako líného chlapa fascinovala možnost, že bych jediným příkazem mohl uklidit celý svůj byt.)

Ty škarohlídy, kteří míní namítat, že skutečný Notre-Dame je daleko lepší, neboť třeba hmatatelný, na rozdíl od toho virtuálního, bych chtěl upozornit na to, že chrámy většinou moc neosaháváme. A kdybychom opravdu chtěli, tak datové rukavice jsou interface, který už dnes jakýsi pocit dotyku umí obstojně simulovat a v budoucnu to zvládnou dokonale. Toto odvážné tvrzení, které někdo může považovat za telecí optimismus, si dovolím na základě své analýzy někdy z roku 1997, kdy (před Matrixem) nikdo moc v budoucnost VR nevěřil. Nicméně jsem si dovolil odhadnout, že za 30 let budou přilby VR v takovém optickém rozlišení a počítače tak rychlé, že VR bude vypadat prakticky jako realita. Ještě tam asi úplně nejsme, protože takový běžně dostupný Oculus Rift má stále ještě rozlišení, kde je rastr vidět, ale pořád máme ještě do roku 2027 osm let času. Ostatně když jsem si Rift zkoušel před nějakou dobou u kamaráda, tak už speciální grafika jedné simulace zvládla to, že onen rastr už prakticky nebyl patrný.

A pozor! VR simulace mohou dokonce poskytovat lepší vizuální dojem, než reálné objekty. To nám může dokládat třeba virtuální model egyptských pyramid, které jsou pokryty bílým mramorem, což některé původně při svém dokončení byly. VR nám tak vlastně zprostředkuje cestu do minulosti, je tedy v této chvíli strojem času. Nebo nám VR umožní virtuální prohlídku vnitřku pyramidy, kam se normálně nelze dostat. A navíc tak chráníme pyramidu samotnou. Viz video níže:

Další výhody VR oproti realitě? Vždy mi bylo podezřelé, proč Architekt vytvořil Matrix kopírováním reálných fyzikálních zákonů, když mohl udělat fyzikální zákony vlastní, více user-friendly. Stačí uvážit, že v Matrixu lidé žijí od svého narození, a tedy by existenci Matrixu nemohli odhalit porovnáním matrixových a reálných fyzikálních zákonů, neboť by ty reálné vůbec neznali. Film Matrix tak obsahuje Matrix s reálnými zákony jen kvůli divákům, tedy proto, aby byl film pro diváky žijící ve skutečné realitě pochopitelný. Jenže pak je snadné si představit lepší fyzikální zákony, které budou po lidi pohodlnější a budou je navíc chránit. Ostatně takové jsou ve všech současných VR. Copak se v nich můžete zabít pádem z mrakodrapu nebo při automobilové havárii či při výbuchu?

Že je 3D VR skutečně tady, jsem pochopil, když jsem se v Praze nedávno setkal s tvůrcem herní VR pecky Beat Saber, což je mimochodem Čech. Je to hra, která je ve VR světovou jedničkou, a u níž hráči zůstávají i dlouhodobě. Šíří se po světě jako lavina (v březnu měla už prodaných milión kusů) a tlačí ji i prodejci VR hardwaru, kteří ji přidávají ke každé prodané VR přilbě. Já si tedy Oculus Rift, který se už zkouší v bezdrátové verzi, sám koupím. Ne sice zrovna jen kvůli této hře, ale obecně kvůli tomu, že když jsem v roce 1997 odmítl nabídku stát se marketingovým ředitelem jedné soukromé firmy pro VR, byl jsem smutný z mého, očividně přiměřeného odhadu, že se VR komerčně příliš nerozšíří do 20 let. Dnes už tedy smutný být nemusím, neboť je VR reálně tady a Beat Saber, který vidíte na videu níže, je zřejmě první "killer aplikací", která dělá VR skutečně zajímavou pro spoustu lidí.

Takže si laskavě sbalte své reálné kufry. Stěhujete se do virtuální reality. :-)

Autor: Jan Fikáček | pondělí 29.4.2019 9:12 | karma článku: 40.78 | přečteno: 2029x

Další články blogera

Jan Fikáček

Proč miluju teorii relativity a ne Avengers

Někteří si asi všimli, že blogy píšu často o kvantové mechanice či teorii relativity, speciálně o té speciální :-). A proč ne o obecné teorii relativity, řeknete si? Řekněme, že je to "psychická deprivace z dětství". :-)

26.6.2019 v 16:23 | Karma článku: 26.13 | Přečteno: 643 | Diskuse

Jan Fikáček

Budou "džendrově" vyvážené hi-tech záchody?

Taky jsem poněkud alergický na některé genderová akce, kde občas ideologie potlačuje zdravý rozum. Druhá strana ale na mě zase někdy působí dojmem, jako by přišla z pravěku, kde je jasné, že žena je muži "přirozeně" podřízena.

25.6.2019 v 9:15 | Karma článku: 32.14 | Přečteno: 812 | Diskuse

Jan Fikáček

Staneme se za život tisíckrát někým jiným? A jsme někdo jiný po teleportaci?

Problém s identitou člověka při teleportaci je všeobecně znám. Při tomto přenosu se totiž vytvoří kopie člověka a originál se vlastně musí zabít. Důležitá je ale i otázka, jestli ono nové já je původní ego, nebo je to někdo jiný.

16.6.2019 v 20:12 | Karma článku: 40.61 | Přečteno: 2074 | Diskuse

Jan Fikáček

Existuje vůbec skutečnost? Jak to vidí Immanuel Kant a robotický vysavač.

Kdysi jsem četl v jednom časopise seriál o tom, jak vypadá svět z pohledu jezevčíka. Je to zvláštní pohled. Dnes bych chtěl vyložit jednu z nejtěžších filosofických otázek z podobného pohled, z pohledu robotického vysavače. :-)

3.6.2019 v 9:08 | Karma článku: 42.41 | Přečteno: 2262 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Jan Fikáček

Proč miluju teorii relativity a ne Avengers

Někteří si asi všimli, že blogy píšu často o kvantové mechanice či teorii relativity, speciálně o té speciální :-). A proč ne o obecné teorii relativity, řeknete si? Řekněme, že je to "psychická deprivace z dětství". :-)

26.6.2019 v 16:23 | Karma článku: 26.13 | Přečteno: 643 | Diskuse

Jan Mestan

Spojení bloků v Atlantiku: Ukázka

Jako vlastně neustále, i letos v červnu je aktivní mexická sopka Popocatépetl. Jde vlastně o hodně spektakulární záležitost, kvůli které do oblasti cestují davy zvědavců.

25.6.2019 v 8:43 | Karma článku: 9.13 | Přečteno: 188 | Diskuse

Dana Tenzler

Mýty kolem jaderné energetiky - škody, které může způsobit zemětřesení

Jak jsou vlastně zajištěné elektrárny proti zemětřesení? Mohou se poškodit pohybem zemské kůry? (délka blogu 10 min.)

24.6.2019 v 8:00 | Karma článku: 25.89 | Přečteno: 528 | Diskuse

Julius Maksa

Vítr na Zemi i na jiných planetách.

O větru bylo napsáno mnoho knih vědeckých i nevědeckých. Většinou se uvádí, že hlavní zdroj větru je tepelná energie pocházející ze slunce. Je tato teorie pravdivá? Na tuto a jiné otázky se pokusím odpovědět.

23.6.2019 v 21:43 | Karma článku: 4.34 | Přečteno: 225 | Diskuse

Dana Tenzler

Hyalitové sklo

Co je to vlastně hyalitové sklo? Dávná historie dnes už nepříliš rozšířeného druhu černého skla. Na dnešní poměry je jeho výroba příliš drahá. (délka blogu 10 min.)

20.6.2019 v 8:00 | Karma článku: 25.71 | Přečteno: 583 | Diskuse
Počet článků 142 Celková karma 39.15 Průměrná čtenost 2525

Vystudoval chemii, kybernetiku a teorii systémů (interdisciplinární studia) a považuje se za obecně uvažujícího člověka někde na pomezí mezi přírodními vědami a filosofií. Roky vyučoval filosofii fyziky a virtuální reality na PřF a MFF UK v Praze (a v té době odmítal tituly jako Doc. nebo CSc.). Nyní PhD student filosofie teoretické fyziky. Pracoval jako evropský expert pro "Future and Emerging Technologies". V letech 1991-7 byl předsedou společnosti Mensa ČRVíce informací zde.

Chcete-li sledovat diskuse v jeho skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jan@fikacek.cz
 
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. :-) Autor má zde uváděné základní myšlenky většinou propracované do hloubky, do blogu pro veřejnost však není vhodné uvádět příliš složité formulace. Autora ale baví komunikovat s veřejností, proto tato forma s někdy expresivním vyjadřováním, přehnané nadpisy, které k popularizaci asi patří. Některé blogy jsou však čistá věda, ba dokonce mainstream, některé (asi většina) jsou kritické úvahy snažící se formulovat nové nápady, některé jsou opravdu jen sci-fi nebo spíše sci-sci-fi.

P.S.: Komentáře, které budou řešit autora, ne (jen) obsah blogu, budou bez varování smazány. :-) 

Najdete na iDNES.cz