Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vypadá vědecké peklo. Jste (jsem) jeho součástí?

Na svém Facebookovém profilu nedávno sdílel předseda pirátů Ivan Bartoš jeden docela dobrý vtip, který obsahoval mé jméno a byl cílen osobně. Ivan ale netušil, že nějaký Fikáček reálně existuje. Mám opravdu rád, když se něco děje.

A protože mám rád, když se věci dějí, chci vám tenhle vtip taky ukázat. Ostatně negativní reklama je druhý nejúčinnější druh reklamy, tak proč bych si taky trochu nepodpořil svoji propagaci, že? Takže ten vtip je níže. Těším se na další.

Zaujal mě na něm ten titul docentky. Je celkem známo, že Češi poněkud přehnaně lpí na titulech, což se na Západě moc nevede. Obávám se, že titul samotný není moc silný argument v diskusi. Není to tak, že kdo je docent nebo profesor má určitě v nějaké diskusi pravdu, zejména pak v diskusi, která už je mimo jeho obor, nebo v oblasti, kam zasahuje několik disciplín.? Oba tituly jsou také dosti orientované na výuku, nejen na vědu.

Těžko se dá říci, že být docent znamená mít převahu v diskusi s pouhým absolventem vysoké školy, což ještě nějaký ten rok bude můj případ. Nejsou náhodou kritérii vědecké správnosti spíše ověření experimentem či pozorováním, korektnost matematického modelu a logická konzistence fyzikální interpretace? Nějaké tituly se mezi vědeckými kritérii pravdivosti, pokud vím, nevyskytují. Ani fakt, že si většina odborníků něco myslí nepatří v teorii vědy mezi kritéria pravdivosti.

Argumenty titulem, prestiží a mainstreamem přicházejí na řadu až tehdy, není-li posuzovatel nějaké myšlenky schopen vědecky posoudit její správnost nebo argumenty ji vyvrátit či potvrdit. Pak nastupují teprve tyto sociální a nespolehlivé argumenty. Ty jsou ale jen velmi předběžným pravděpodobnostním argumentem, v žádném případě vědeckým důkazem. Jinak by musely existovat mentiony, neboť jejich objevitel, František Kahuda, byl Prof. RNDr., PaedDr., CSc., a 13 let předseda Jednoty československých matematiků a fyziků. A přece všechny tyto tituly nestačily na to, aby měl pravdu.

Byl snad třeba Einstein "chytřejší" ve stáří, ověšený tituly a Nobelovou cenou z roku 1921, než v mládí? Nebo právě naopak, své nejdůležitější články zveřejnil ve svých 25 letech v roce 1905 jako patentový úředník v Bernu bez vědecké kariéry a poct a pak v roce 1916, v podstatě na začátku své kariéry?

A když už si hrajeme na ty tituly, vzpomněl jsem si, jak mi bývalý šéf katedry na PřF UK v Praze, kde jsem učil, někdy v roce 1999 navrhoval, ať se dám na docenturu. Odmítl jsem, neboť jsem tušil, že by časem hrozilo stát se šéfem katedry a muset papírovat a chodit na schůze. Skoro nikdo z oné katedry se moc do docentury nehrnul právě proto, že se každý chtěl věnovat své vědě a ne byrokracii. V každém případě ale, kdybych po titulech toužil, už bych byl dnes s velkou pravděpodobností profesor. To bych pak byl ale v pekle s paní docentkou spíše já, ne, když bychom dali na hodně zavádějící kritérium titulů, ne? :-)

Dvakrát jsem také zahodil aspiranturu. Jednou jsem se nestal CSc., neboť mě vedoucí práce tlačil (za minulého režimu) do tématu, které bylo na můj vkus dost marxistické, podruhé i proto, že jsem chránil svoji krásnou kolegyni před děkanovým sexuálním harasmentem (a taky mi pak jiný zaměstnavatel nabídl bydlení). Rozdíl mezi docentkou na vtipu a mnou tedy spíš bude v tom, že jsem se nikdy moc nesnažil o tituly. A pro vtip je to dobře, protože by to vtip pokazilo, když bych byl Prof., CSc.

Před revolucí jsem si chtěl udělat druhou vysokou školy, konkrétně Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze, a bláhově jsem se domníval, že mi uznají zkoušky z ruštiny, marxismu-leninismu a výpočetní techniky a některé hlavní zkoušky mého hlavního oboru, který jsem vystudoval. Ale když jsem zjistil, že mi neuznají třeba ani jednosemestrální zápočet s Pascalu, přestože jsem z něj měl 4 semestry a dvě zkoušky, a neuznají mi absolutně vůbec nic, fakt mě to znechutilo a vzdal jsem to. Moje představa byla, že mi odpadne půlka studia jako ten marxismus, a že se soustředím jen na fyziku a matiku, ale fakt jsem neměl žaludek na to absolvoval ještě jednou několik let třeba právě toho marxismu.

Teď k tomu výmyslu, že "jsem si něco přečetl na internetu". Vědec by si asi měl zjistit faktický stav věci, a ne si "data" zcela vymýšlet a dát na povrchní dojmy, třeba na základě čtení popularizačních článků. (Omlouvám se čtenářům, že se zaobírám takovými osobními věcmi, ale zkušenost mě poučila, že by měl člověk na pomluvy reagovat, neboť když tak nečiní, začnou si někteří myslet, že ty pomluvy jsou pravdou.) 

Předtiskový vědecký server arXiv.org

Trochu mi tato poněkud pavlačová argumentace připomněla proslavenou větu: "Ty internety by se měly zrušit." :-) Přiznávám bez mučení, že čerpán i z internetu. Jeden z mých nejoblíbenějších serverů je třeba vědecký předtiskový serveru arXiv.org, kde se často publikují články před vytištěním v recenzovaných vědeckých časopisech.

Tak tedy, kde jsem čerpal informace? Ta otázka mě přivedla ke vzpomínce na mládí. Někdy ve 13 letech mě zaujala speciální teorie relativity (STR) a kvantová mechanika, snažil jsem se je naučit. Četl jsem Einsteina, Heisenberga, Feynmana a další, a jejich články. Chodil jsem na přednášky z kvantové chemie na universitu a pak jsem asi dost vyděsil zkušební komisi při přijímačkách na střední školu, když jsem na otázku o Mendělejevově tabulce prvků se ji jal odvozovat z kvantových čísel a tedy tvarů elektronových "orbitů" atomů. Fyzika mě tenkrát hodně bavila a věnoval jsem jí hodně času. Na střední škole mě pak například nechala profesorka fyziky STR odpřednášet místo ní, i když jsem byl pouhý student. Mimochodem pak za to dostala sprda od ředitele školy. Ale to je jen taková reminiscence.

V posledních pár letech mě STR začala fascinovat svou jednoduchostí a přesto "záhadností" a věnoval jsem jí v průběhu několika posledních let tisíce a tisíce hodin času. Od mládí jsem měl v hlavě několik problémů, které mi přišly v STR nedořešené a pár nápadů na jejich řešení. (O STR tady mluvím zejména proto, že to byly zřejmě mé poslední blogy na to téma, které vtip vyprovokovaly.)

Zaujala mě třeba konvencionalita současnosti [4] (Einstein, Reichenbach), diskuse kolem definice současnosti, diskuse o tom, co je reálné v STR a co ne, rozpor mezi dynamickým a kinematickým odvozením STR v Einsteinově článku z roku 1905 (Brown [1] ), který i v pozdním věku řešil sám Einstein, nebo Einsteinovy úvahy o tom, je-li relativistická hmotnost fyzikálně reálná, což už je otázka prakticky mimo fyziku. K těmto otázkám si opravdu nejde "jen něco přečíst na internetu", ale musíte do hloubky vědeckých zdrojů, o který možná paní docentka ani nemá tušení, že existují. Pár jich uvádím pod blogem.

Není pro mě problém systematicky odpřednášet celou STR v mainstreamovém duchu. Kdo STR zná, ví, že je poměrně velice prostá, a to i matematicky. Je jen nezvyklá. Ale jsou tam některé věci, na které bych se paní docentky zeptal, neboť na ně neznám odpověď. A vsadím klidně 10 tisíc na to, že ona taky ne. Možná to bude rozdíl mezi námi i to, že se těmi otázkami zabývám, kdežto ona je ani neřeší. Například:

1. "Proč" je "prostoročas" hyperbolický? Jaký "mechanismus", co v pozadí, to způsobuje?

2. Jak je  možné, že je rychlost světla stálá ve všech inerciálních soustavách? Jaký "mechanismus" za tím stojí?

3. Einstein ve své definici současnosti odečítá dobu letu paprsku, tedy vytváří vlastně představu fiktivního pozorováním nekonečnou rychlostí. Z toho plyne, jak ve svých článcích upozornili  Lampa [2]  , Penrose [3]  a Terrell [5] (viz literatura na konci blogu), že jsou efekty STR jako dilatace času a kontrakce délky fyzikálně nepozorovatelné. Einstein se tady pokouší, stejně jako to dělal v kvantové mechanice, popsat ne ten svět, který fyzikálně pozorujeme, ale nějaký svět za ním, který není přímo experimentálně ověřený (pokud nepozorujeme dokonale příčně). V kvantové mechanice třeba takto hledal lokální skryté proměnné. 

Paní docentko, jak vysvětlíte, prosím, kamarádovi slavného Hawkinga, Prof. Penrosovi, že jsou efekty STR fyzikálně nepozorovatelné? 

Takových otázek by bylo víc. Ale jako ukázka to asi stačí. Pakliže paní docentka nebude znát odpovědi, což nebude, tak budu mít s ní to peklo asi spíše já. Neboť je pro mě skoro jako mučení bez hlubšího uvažování opakovat přes 100 let staré představy (i když v zásadě a ve zjednodušení správné) a nesnažit se, třeba bezúspěšně, pochopit zatím nepochopené. Což je v podstatě totéž jako v roce 1900 mít Newtona za definitivní odpověď a odmítat blázny jako byl Einstein.

Ano, pokud je pro paní docentku peklo uvažovat o nových myšlenkách a je psychiky závislá na onom klasickém chápání STR, pak je pochopitelné její utrpení ze snahy o další poznání a přemýšlení. Jistěže milión nových pokusů na této cestě bude špatně a jen jeden pak bude dobře, ale to je holt cena za vývoj vědy. Jiná cesta není. A současný mainstream existuje jen díky miliónům špatných pokusů v historii. Věda je jako evoluce. Taky musí vymřít milióny pokusů (druhů), aby přežily ty nejlepší.

Opravdu je pak vědecké vycucávat si z prstu výmysly o tom, jak je oponent neznalý věci, místo konkrétních argumentů ke konkrétní myšlence? Není to trochu pavědecké a pavlačové? A anonymní podobě zbabělé?  Co takhle trochu odvahy k diskusi? Ono by se pak třeba mohlo ukázat, že ony protiargumenty jsou spíše jen mechanickým srovnáváním s obvyklým výkladem. Ale že většina má určitý výklad není v podstatě žádný argument, neboť o pravdě se nedá rozhodnout hlasováním, a to ani třeba nositelů Nobelových cen. Zvláště když se nové úvahy týkají jen interpretace modelu, přičemž se matematika modelu a empirické důkazy plně respektují, jako v tomto případě. Nebo se týkají myšlenek, které se snaží zobecnit současný ověřený model a ukázat ho jen jako speciální případ. Proti STR lze těžko argumentova tím, že byla v době svého vzniku v rozporu se stávajícím výkladem, tedy Newtonem.

S interpretací STR (a každé teorie) je to stejná situace jako v kvantové mechanice. Ta má matematický model, který funguje a je empiricky prokázán. Jeho fyzikální interpretace není ale určena ani empirickými důkazy ani konzistencí matematickým modelem. Kdesi jsem četl, že 44% fyziků vyznává Kodaňskou interpretaci kvantové mechnaiky, což je tedy jakýsi mainstream. Je proto zbylých 56% fyziků jeden pavědec vedle druhého, když vyznávají desítky jiných interpretací? Asi těžko.

A nakonec připomeňme Popperovo kritérium vědeckosti poznání, tedy falsifikaci. Ta vlastně říká, že každé poznání je jen zjednodušené a časem bude překonáno. Stejně jako byla překonána Newtonova mechanika, bude překonána i STR či obecná relativita, což je ostatně nyní svatý grál fyziků - snaha o kvantovou gravitaci. Dokonce veškerá věda vznikla původně jako popření mainstreamu. Nebýt popírání převládajícího názoru, neexistovala by vůbec věda, ony totiž dříve byly mainstreamem mýty a báje. Mainstream není nic jiného než dočasná znalost, která bude s naprostou jistotou časem překonána.

"Slepá víra v autority je tím největším nepřítelem pravdy." jsou slova Alberta Einsteina. A mainstream je velká autorita.
?P.S.: Díky autorovi vtipu za reklamu a pobavení. A za příležitost k úvaze o kritériích pravdivosti ve vědě.?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Brown H.R., Physical Relativity: Space-time Structure from a Dynamical Perspective, Oxford University Press, 2005, 240pp, $55 (hbk), ISBN 0199275831.
[2] Lampa A., Wie erscheint nach der Relativitätstheorie ein bewegter Stab einem ruhenden Beobachter?, Z. Physik 27 (1924) 138-148.
[3] Penrose R., “The apparent shape of a relativistically moving sphere,” Proc. Cambridge Philos. Soc. 55, 137–139 (1959).
[4] Salmon W.C., The Convencionality of Simultaneity, Philosophy of Science, Vol. 36, No. 1, (Mar, 1969), p. 44-63
[5] Terrell J., “Invisibility of the Lorentz contraction,” Phys. Rev. 116(4),1041–1045 (1959).

Autor: Jan Fikáček | středa 28.11.2018 9:05 | karma článku: 45,27 | přečteno: 5239x
  • Další články autora

Jan Fikáček

Proč jsou izraelská média daleko méně proizraelská než česká?

A nejde jen o izraelská média. USA jsou přece dlouholetý a věrný spojenec Izraele, ale ani ony nestojí teď vždy na straně Izraele. Proč? Proč se snaží válečné tažení Izraele brzdit a volají po příměří?

16.4.2024 v 9:07 | Karma: 36,41 | Přečteno: 3162x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Tak přece má foton hmotnost!?

Fyzika je úžasná věda, která proměnila celou naši civilizaci. Stačí vzpomenout třeba jen elektřinu bez níž by nebyly počítače, mobily, TV, osvětlení našich bytů atd. Ovšem výjimečně se v ní objeví i dost iracionální tvrzení.

9.4.2024 v 9:07 | Karma: 22,64 | Přečteno: 777x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Solvay institut - Einstein, Schrödinger, Planck, Heisenberg, Bohr atd.

Od roku 1911 se konají Solvayovské konference, kterých se ve dvacátých letech účastnili dnes nejslavnější fyzici jako Einstein, Planck, Bohr, Heisenberg. Tyto konference jsou známé hromadnými fotografiemi nejslavnějších fyziků.

2.4.2024 v 9:07 | Karma: 20,71 | Přečteno: 517x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Nahraďte svou ženu a děti umělou trpělivostí (inteligencí?)!

Tak jo, uznávám, že ženu a děti nelze umělou inteligencí nahradit ve většině případů, ale v jednom by to asi šlo, ne? :)

20.3.2024 v 9:07 | Karma: 24,48 | Přečteno: 864x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Mašínové: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina!

Film Bratři o skupině Mašínů dostal v sobotu cenu za nejlepší film roku na Českém lvu. Jeho tvůrce na večeru prohlásil, že to byli hrdinové. Tak se pojďme podívat na jejich činy.

11.3.2024 v 9:07 | Karma: 45,75 | Přečteno: 6418x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Jak nás intuice vede na scestí v otázce, co je to realita

V hollywoodských filmech často nějaký hrdina, astronaut nebo detektiv, vyřeší problém intuicí. Když selže rozum a důkazy, intuice zaskočí. Jenže intuice není vždy spásné řešení, někdy tomu řešení naopak brání..

27.2.2024 v 9:07 | Karma: 30,88 | Přečteno: 2252x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Dá se v padesáti naučit anglicky?

Mnohokrát jsem slyšel názor, že pokud se člověk nenaučí nějaký cizí jazyk do třiceti, už se ho nenaučí nikdy. A proto když jsme se přestěhovali s rodinou před tímto mým věkem do Belgie, ani jsem se nový jazyk naučit nesnažil.

13.2.2024 v 9:07 | Karma: 39,61 | Přečteno: 7118x | Diskuse| Společnost

Jan Fikáček

Kdy věčnost trvá jen 40 minut

Nositel Nobelovy ceny za fyziku z roku 2012 Franz Wilczek vymyslel kdysi tak zvané časové krystaly. Teď vědci objevili jejich nový druh, o němž dokonce někdo prohlásil, že je nesmrtelný.

7.2.2024 v 9:47 | Karma: 22,64 | Přečteno: 1111x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Jak se něco naučit 10x rychleji? Použijte AI !

Znáte ten typ lidí, kteří se do něčeho zakousnou a dělají to 12 hodin denně, ať jsou to motorky, stavba baráku nebo věda. Tak takový já určitě nejsem. Ale i takoví jako já mají šanci stát se v něčem machry a to velmi rychle.

9.1.2024 v 9:07 | Karma: 23,45 | Přečteno: 1183x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

O tom, že bakterie myslí tak jako my

Jestli si myslíte, že si chytnete nějakou bakterii a pokecáte si s ní, tak to těžko. Ona "mluví", pokud víme, jen s viry. Ukážeme si třeba, jak bakterie umí abstraktně zobecňovat! Cože? To přece umíme jen my lidé, ne?

19.12.2023 v 9:07 | Karma: 25,74 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Pochopte kvantovou mechaniku za minutu díky sněhové vločce a umělé inteligenci

Kvantová mechanika je nepochopitelná jen tehdy, když člověk nerozumí jejímu filosofickému základu. I nedávní nositelé Nobelovy ceny za fyziku prohlašují, že kvantová mechanika dokazuje, že realita neexistuje. Jak prostý omyl.

12.12.2023 v 9:07 | Karma: 27,23 | Přečteno: 1216x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Zvládněte portrét s umělou inteligencí za minutu (1 minuta)

Existuje mnoho dlouhých článků a hodinových videí o AI (Artificial Intelligence), které vás zahltí spoustou nepotřebných informací. Chcete-li ale za minutu něco s AI nakreslit, čtěte tento blog. Povedu vás zkratkou.

3.12.2023 v 18:14 | Karma: 25,16 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

O tom, proč jsou Beatles, Galileo či Einstein všudypřítomní jako bůh

Když jsem svému synovi pěl chválu na skupinu Beatles, znechuceně odvětil, že je to hudební pravěk. No jasně, dnes jede něco úplně jiného. Dcera mě třeba uvrtala do K-popu (korejského popu), syn stále poslouchá nějaké Bla, bla...

29.11.2023 v 9:07 | Karma: 24,86 | Přečteno: 1105x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Má Česko milióny chudých? Nebo je to výmysl podporující Babiše?

Na Novinkách.cz vyšel článek o průzkumu chudoby v Česku. Co mě ale zaujalo snad ještě více bylo, jak ho někteří zastánci současné vlády označili za podporu Babiše a SPD. Mohou být fakta úmyslnou podporou nějaké politické strany?

22.11.2023 v 10:07 | Karma: 39,13 | Přečteno: 9532x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Hitler přežil mnoho atentátů. To já ale taky!

Je známo, že se Hitler už za první světové války ocitl bezbranný před ozbrojeným nepřátelským vojákem, který ho mohl snadno zastřelit. Ten voják se ale slitoval. Kdyby věděl! Hitler vlastně mnohokrát unikl smrti.

15.11.2023 v 9:14 | Karma: 24,72 | Přečteno: 1104x | Diskuse| Cestování

Jan Fikáček

Kde jsou všichni mimozemšťané? Syndrom velkého opuštěného hnízda.

Probudil jsem se do dokumentárního pořadu o dinosaurech, kde se řešilo, že velcí dinosauři nemohli sedět přímo na vejcích, protože by je rozmačkali. Vejce proto byla ve velkém kruhu a dinosaur seděl na volné zemi uprostřed nich.

8.11.2023 v 9:07 | Karma: 26,86 | Přečteno: 1121x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Kunderův Žert aneb kdy není "fanatismus" úplně blbý

„Milá Markéto, optimismus je opium lidstva. Zdravý duch páchne blbostí. Ať žije Trockij. Tvůj Ludvík" byl Ludvíkův politický žert, který mu zničil život. Podobné zážitky člověk ale mohl mít i později než v 50. letech.

31.10.2023 v 9:05 | Karma: 27,75 | Přečteno: 1136x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Cikánka: Ty jsi policie? Dáš mi pajsku?

Pocházím z Ostravy, tak mám s romskou komunitou bohaté zkušenosti. Ale některé reakce mě i tak překvapí. Jo, bylo by správnější říkat Romka, ale dotyčná taky poznamenala, že není žádná Romka, ale Cigoška. Tak to respektuju.

18.10.2023 v 9:07 | Karma: 30,68 | Přečteno: 1487x | Diskuse| Společnost

Jan Fikáček

Existuje čas? Nebo existuje jen současnost? Váš pohled na Měsíc je důkazem. (1 minuta)

Existuje nápaditá koncepce, která tvrdí, že minulost ani budoucnost neexistují, že existuje jen přítomnost. Že třeba žádní dinosauři neexistovali, že nějaká superinteligence nastražila všechny ty kosti v současném okamžiku.

10.10.2023 v 9:09 | Karma: 26,67 | Přečteno: 1391x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Mašínové všech zemí, spojte se! (2 minuty)

Mašínové jsou pro některé lidi vrazi, pro některé velcí hrdinové. Tedy přesněji celá jejich skupina čítající původně šest lidí. A jako obvykle si obě strany skoro vždy dělají názor bez základních znalosti o této skupině.

3.10.2023 v 9:07 | Karma: 44,00 | Přečteno: 7612x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 310
  • Celková karma 30,39
  • Průměrná čtenost 3149x
Vystudoval chemii (SŠ), kybernetiku, řízení, ekonomii a teorii systémů (interdisciplinární studia - VŠ), je obecně uvažujícím člověkem někde na pomezí mezi přírodními vědami a filosofií. Roky vyučoval filosofii fyziky a virtuální reality na PřF a MFF UK v Praze. Od září 2021 Ph.D. se zaměřením na filosofii fyziky a matematiky. Pracoval jako evropský expert pro "Future Technologies", 7 let pak v jedné z nejvyšších evropských pozic v počítačové bezpečnosti. Momentálně finanční expert na evropské úrovni. V letech 1991-7 byl předsedou společnosti Mensa ČR. Je členem světové vědecké Společnosti pro filosofii času. Absolvent Oxfordského kurzu Filosofie vědy. Více informací zde.

Chcete-li sledovat diskuse v "jeho" skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jfikacek@gmail.com
 
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. Někdy je to jen divoká fantazie. Na druhé straně se snaží udržovat jistou vědeckou kvalitu, takže "esoterické" komentáře nejsou vítány. P.S.: Osobně útočné a odborně velmi nekvalitní komentáře, zejména velmi dlouhé, budou mazány.