Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mějte při maratónu rozum !

Koukám na olympijský maratón a připomínám si ty své. Říká se, že maratón začíná na 35. kilometru, což není pravda, ale dobře to ilustruje to, že si musíte hlídat, aby vám nedošla energie. Všechny mé tři maratóny byly právě o tom.

První maratón jsem absolvoval ve Stromovce. Bylo to 13 okruhů, a to opakování mě psychicky deptalo. Nicméně, i když jsem neměl s maratónem žádné zkušenosti, po varování znalých jsem ho rozběhl pomaleji právě podle hesla, že maratón začíná na 35. kilometru. Něco jsem měl naběháno, nějaké ty dvacítky (20 km závody). A vyšla mi energie (cukry) přesně. V cíli jsem toho měl dost, a když jsem si lehl na zem, tak jsem se celý nedostatkem energie třásl. Nicméně žádná krize a výrazné zpomalení v průběhu závodu nebylo.

Čas 2:56:57. Byl jsem fakt spokojený, že jsem první maratón dal pod magickou hranici 3 hodin.

Druhý maratón (za rok) jsem běžel v Ostravě -  Bělském lese. A rozběhl jsem ho až příliš rozumně, po zkušenostech z minula. Když jsem ale na tom 35. kilometru zjistil, že energie mám pořád spoustu, tak jsem podstatně zrychlil a běžel jsem závěr skoro jako samostatnou desítku. To nebylo dobré, maratón jsem doběhl příliš čerstvý. Mohl jsem mít daleko lepší čas.

Čas druhého mého maratónu byl 2:50:00. A štvalo mě, že jsem ho nedal alespoň o vteřinu rychleji. Lépe by vypadalo 2:49:59.

Třetí maratón, zase za rok, jsem začal sebevědomě. Po několika letech tréninku jsem se podstatně zlepšil na různých tratích, třeba desítku jsem zaběhl za 34:36 a forma dále stoupala. Běželo se kdesi kolem Mladé Boleslavi. Sebevědomí mě přimělo začít ve vedoucí skupině a šlo to celkem bez enormní námahy. Na 30. kilometru jsem koukl na čas. Hodinky říkaly něco přes hodinu a 47 minut. To by odpovídalo maratónskému času kolem 2:31. Byl jsem z toho nadšený, ale jen do zhruba 37. kilometru. Tam mi totálně došlo a poslední kilometry jsem spíš ťapkal než běžel. Výsledný čas byl 2:45:01, což vzhledem k danému průběhu ještě šlo. Chvíli jsem totiž měl dojem, že ani nedoběhnu. Prostě jsem to pohnojil. Rychlost není u maratónu zdaleka vše. Chce to také vytrvalost. Ale po posledním maratónu jsem si dělal rekordy na kratších tratích. Takže zátěž srdce z maratónu skutečně srdce extrémně posiluje.

Ale i kdyby mi energie (cukry) nedošla, tak by možný čas 2:35 byl úplně něco jiného, než když Kipchode zaběhl maratón pod 2 hodiny. To mi přijde zcela z říše snů.

Autor: Jan Fikáček | pondělí 9.8.2021 9:23 | karma článku: 25,12 | přečteno: 1095x
  • Další články autora

Jan Fikáček

Proč jsou izraelská média daleko méně proizraelská než česká?

A nejde jen o izraelská média. USA jsou přece dlouholetý a věrný spojenec Izraele, ale ani ony nestojí teď vždy na straně Izraele. Proč? Proč se snaží válečné tažení Izraele brzdit a volají po příměří?

16.4.2024 v 9:07 | Karma: 36,78 | Přečteno: 3413x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Tak přece má foton hmotnost!?

Fyzika je úžasná věda, která proměnila celou naši civilizaci. Stačí vzpomenout třeba jen elektřinu bez níž by nebyly počítače, mobily, TV, osvětlení našich bytů atd. Ovšem výjimečně se v ní objeví i dost iracionální tvrzení.

9.4.2024 v 9:07 | Karma: 22,83 | Přečteno: 830x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Solvay institut - Einstein, Schrödinger, Planck, Heisenberg, Bohr atd.

Od roku 1911 se konají Solvayovské konference, kterých se ve dvacátých letech účastnili dnes nejslavnější fyzici jako Einstein, Planck, Bohr, Heisenberg. Tyto konference jsou známé hromadnými fotografiemi nejslavnějších fyziků.

2.4.2024 v 9:07 | Karma: 20,73 | Přečteno: 542x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Nahraďte svou ženu a děti umělou trpělivostí (inteligencí?)!

Tak jo, uznávám, že ženu a děti nelze umělou inteligencí nahradit ve většině případů, ale v jednom by to asi šlo, ne? :)

20.3.2024 v 9:07 | Karma: 24,49 | Přečteno: 880x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Mašínové: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina!

Film Bratři o skupině Mašínů dostal v sobotu cenu za nejlepší film roku na Českém lvu. Jeho tvůrce na večeru prohlásil, že to byli hrdinové. Tak se pojďme podívat na jejich činy.

11.3.2024 v 9:07 | Karma: 45,75 | Přečteno: 6434x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

K útoku na poslance SPD se přihlásil 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:24

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Cyklista vjel do křoví a hlavou narazil do stromu. Přilbu měl, přesto zemřel

5. května 2024  12:07

V sobotu v podvečer řešili jihomoravští policisté dvě dopravní nehody. Na Znojemsku naboural řidič...

Řidič najel do brány Bílého domu, policie to vyšetřuje jako běžnou nehodu

5. května 2024  11:47

Neznámý šofér v sobotu v noci autem najel do brány Bílého domu. Náraz nepřežil. K přímému ohrožení...

Odbory svolávají další protest. Vadí jim změny v zákoníku práce a důchodech

5. května 2024  11:42

Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) pořádá 21. května demonstraci na Malostranské...

  • Počet článků 310
  • Celková karma 30,46
  • Průměrná čtenost 3149x
Vystudoval chemii (SŠ), kybernetiku, řízení, ekonomii a teorii systémů (interdisciplinární studia - VŠ), je obecně uvažujícím člověkem někde na pomezí mezi přírodními vědami a filosofií. Roky vyučoval filosofii fyziky a virtuální reality na PřF a MFF UK v Praze. Od září 2021 Ph.D. se zaměřením na filosofii fyziky a matematiky. Pracoval jako evropský expert pro "Future Technologies", 7 let pak v jedné z nejvyšších evropských pozic v počítačové bezpečnosti. Momentálně finanční expert na evropské úrovni. V letech 1991-7 byl předsedou společnosti Mensa ČR. Je členem světové vědecké Společnosti pro filosofii času. Absolvent Oxfordského kurzu Filosofie vědy. Více informací zde.

Chcete-li sledovat diskuse v "jeho" skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jfikacek@gmail.com
 
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. Někdy je to jen divoká fantazie. Na druhé straně se snaží udržovat jistou vědeckou kvalitu, takže "esoterické" komentáře nejsou vítány. P.S.: Osobně útočné a odborně velmi nekvalitní komentáře, zejména velmi dlouhé, budou mazány.