Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K19a59r90e84l 69M54e79d31u50l90á41n 8618729176262

Ale k tématu. Co se týka časových krystalů, pak je primárně řeč o exotickém stavu hmoty, nikoliv o podstatě času. Protože kdyby šlo o podstatu času, pak bychom museli akceptovat hypotézu, že čas má hmotnou povahu. A to už je hodně mimo. Nakonec i konstatování, že časové krystaly narušují globální časovou symetrii a nastolují diskrétní časovou symetrii systému, nic podobněho nepředpokládá. Naopak to jen dokazuje zoufalé tápání, jak si z hlediska současného poznání tento stav hmoty vysvětlit - tak se ho alespoň budeme snaží diskrétně nadesignovat na formátu času. A to, jak se to zatím jeví, moc smysl nedává. Co však smysl dává, je jistá teoretická možnost, že je za určitých podmínek možné překlápění spinů i bez dalších vnějších podnětů. Pokud se toto prokáže nadevší pochybnost, pak to bude velmi inspirativní model organizace hmoty. Že z toho není možné vytěžit žádnou energii je sice z pohledu našeho poznání pravda, ale to, že oba stavy mají nejnižší možnou energii, tedy že jde o základní stavy systému, může být nakonec stejnou analogií, jako že atom je poslední a nedělitelnou částicí hmoty. Jak víme granulace hmoty nemusí být z pohledu našich znalostí o částicové zoo definitivni. Neutrina (a jejich oscilace) myslím byla docela zářný příklad. Pojem nekonečně malých častic je už sice za hranicí standardního modelu, ale nic naplat, teď nás čekají kandidáti na částice pro gravitaci a temnou hmotu.

+1/0
6.3.2017 21:11

J23a69n 62F14i61k68á33č20e33k 1505792

Naprostý souhlas. Nemám žádné připomínky k fyzikální podstatě zkoumaného procesu. Ale ten jev se jen velmi těžko dá označit za krystal a stejně těžko za něco, co má nějakou přímější vazbu na čas. A procesů v souladu s definicí je iv běžném životě spousta. Prostě jsme se chápání času ani o kousek nepřiblížili zkoumáním popisovaných procesů.

0/0
7.3.2017 8:08
Foto

K42a53r51e95l 20M78e95d81u80l95á18n 8848929846102

V naší poslední disputaci na pojmem čas jste mi přišel docela zabarikádovaný na pozicích současných definic a terminologie. Pak jsem Vás trochu sledoval a četl i Vaše jiné a starší články a Vy zase taková "konzerva", jak jsem si o Vás myslel, nejste. Dokonce i výrok: "Pořád nikdo totiž netuší, co je to čas, takže tyto "časové krystaly" o jeho podstatě neřeknou vůbec nic.", ukazuje, že máte s postatou času také jistý problém. A to i přesto, že s pojetím času souhlasíte a jak jsem z naší diskuse pochopil, se ho (tj. pojetí času) docela vehementně zastáváte. Dokonce i zde dáváte definici, že čas je konkrétní fyzikální pohyb. Jak se tedy srovnáváte se skutečností, že ani Vy přesně nevíte co je čas a přitom pojetí prostoročasu, tedy něčeho co z půlky nevíme co je, akceptujete? To, že něco vypadá, že to matematicky vychází a zapadá do kontextu, ještě neznamená, že to je přesně tak, jak se nám to daří zdůvodnit. Vždyť i funkčnost standardního modelu vychází jen z charakteristiky částic a jejich vázaných stavů, podstatu jevů však nevysvětluje. Pro mě je např. fyzikální pohyb fyzikální změna hmoty. Co je podle Vás příčinou a důsledkem fyzikální změny hmoty?

O jaký elementární proces se jedná?

+1/0
6.3.2017 21:10

J86a65n 82F49i15k12á39č52e13k 1635762

To je dobrá připomínka. Ten špatný dojem ale asi vyplývá trochu z toho, že některé přesnější formulace o čase úmyslně neříkám. Mám přesnější představu o tom, co je to čas, ale neprezentuji ji, protože na jejím základě se již nějakou dobu snažím vytvořit matematicko-fyzikální model. Dokud ho nebudu mít hotový, tak s dalšími informacemi o mé představě času na denní světlo asi nevylezu. :-)

Momentálně jsem omezil volbu toho, kterým "materiálním" procesem je čas na dvě konkrétní možnosti, mezi kterými se zatím neumím rozhodnout. :-(

Ale asi bych měl mít více odvahy a otevřeněji publikovat své úvahy o čase. Tak tady jen dávám odkaz na mou starou přednášku na MFF UK v roce 1989, kde se tím tématem zabývám. Jsem teď již dál, ale základní principy správného řešení tam už jsou. Samozřejmě jsou tam ale i věci, které dnes považuju za nesmyslné. :-(

http://www.fikacek.cz/609194082-technologie-vyroby-casu.html

0/0
7.3.2017 8:21
Foto

K88a11r88e97l 36M50e14d36u11l37á34n 8398219446792

Odvážné myšlenky potřebují odvahu :-) držím palce.

Zatím jsem také nic smysluplného neobjevil. Mám také jistou teorii a dávám si dohromady zatím jen "design" modelu. Ale ještě se stále pohybuji na hranici mezi filosofií resp. jakousi vnitřní dialektikou, kde tvrzení stejně jako námitky nacházejí argumentačně racionální a logický základ a fyzikou, ale to je hodně tenký led. Však víme :-)) Na link kouknu bez předsudků :-)

+1/0
7.3.2017 18:59

J91i21r17k37a 75B77r14u73n13n50e69r 4278472509897

Ten link jsem si jednou přečetl,ale to nemohu najednou strávit.

0/0
8.3.2017 3:22

J49a87n 29F31i77k17á83č54e54k 1135582

Je to trochu obtížnější, to uznávám. :-(

0/0
8.3.2017 5:30

J91i56r74k57a 53B47r69u23n90n31e24r 4368842729247

Vzhledem k tomu, že jsem na filozofy v mládí dost zanevřel, mohu jen říci, že ve Vašem podání, jste je u mně dost rehabilitoval, což je asi tím, že ovládáte i fyziku. Zvětšil jste mi obsah uvnitř mého horizontu, ale ten je menší než Váš, takže mohu jen říci, že se mi úvahy o různých časech líbí a přeji úspěšné dosažení dalších horizontů v nekonečnu.

0/0
13.3.2017 0:44

J96i48r37k18a 12B63r45u60n49n14e18r 4428372959467

Čas je nejspíše vztah.

0/0
5.3.2017 23:05

J65a14n 77F83i31k38á26č58e12k 1105142

Čas je konkrétní fyzikální pohyb, na nějž vztahujeme všechny pohyby ve vesmíru.

0/0
6.3.2017 9:51

J56i28r74k22a 12B56r16u80n68n55e45r 4518482229417

Vyjádřil jste mne lépe.

0/0
6.3.2017 17:05
Foto

W16a70l48d20a 20W72i75n34t27e46r 6527629431969

R^

Závěrem to vystihujete naprosto přesně.

+1/0
5.3.2017 18:31

J47i46r36k14a 55B45r70u47n46n57e12r 4618682499107

Zvláštní je, že u světla to funguje. Elektrické pole periodicky budí magnetické a pohybuje se, bez dodávky energie do "nekonečna".

0/0
6.3.2017 17:23

J23a64n 65F51i24k67á77č47e90k 1365372

No ne tak zcela. Světlo slábne, je tedy míň a míň fotonů, a i jednotlivý foton ztrácí energii - říká se tomu rudý posuv (frekvence)

+1/0
6.3.2017 18:10

J31i10r38k69a 48B22r18u42n32n28e41r 4958132519937

A sakra, jak jsem mohl zapomenout na rudý posuv.

0/0
6.3.2017 19:15

J69i22r46k58a 51B33r75u21n62n79e11r 4488752299987

Kde to žijeme, ničeho se nedá pevně chytnout?

+1/0
6.3.2017 19:19
Foto

W54a10l75d33a 45W41i77n96t44e93r 6297459311679

Ono se nedá chytnout ani toho "času", protože vše, co se kolem něj popisuje, je pouhá ubéhnutá doba a tu vnímáme subjektivně lapidárně záznamem historie. Skutečný čas, tedy to něco v jsoucnu s nějakou dynamikou plynoucí z jeho diskrétní povahy nebo ne, nemůžeme popsat, protože sami jsme posunuti kousek do minulosti a tudíž ani krystaly nic neřeší v rámci skutečného času, ale jen doby v nějakém měŕeném intervalu, která je tak velká, jaké periody jsme schopni dosáhnout zvolenými podmínkami.

+1/0
7.3.2017 20:20

J27i60r23k57a 54B54r41u88n48n13e61r 4208462579687

Vypadá to, že ty "uzly" nikdy nerozmotáme, ale zároveň tomu nechci věřit.

+1/0
7.3.2017 20:33
Foto

W10a45l87d42a 76W28i65n71t66e20r 6267719761529

R^A proto je to tak fascinující, respektive to, co nás ve vědě drží - pŕijít tomu na kloub. ;-)

0/0
7.3.2017 22:18

J39i15r11k17a 92B12r66u52n92n31e87r 4208152959237

To ano. Ačkoli nejsem vědecky vzdělaný, "fyzikálně" věcem trošku rozumím, ale vím že oproti jiným málo. Někdy mám ale pocit, že nějaké radikálnější vysvětlení je někde blízko okolo nás a my ho nevidíme. Takhle si vysvětluji i motivaci a úpornost mnohých vědců.

+1/0
8.3.2017 1:07
Foto

W23a98l82d18a 96W98i15n85t68e13r 6117549921139

Více či méně se stává, že se na něco důležitého kápne vedlejším zjištěním, všimne-li si toho jiný specialista, pokud ne on sám. Proto je dobré v rámci možností sledovat hypotézy či teorie (jejich skladba musí odražet platné principy), které třeba až tak nepatří do předmětu zájmu, ale mohou případně evokovat. Nějaké to vysvětlení je vždy skutečně blízko, ale prokousat se k němu je obtížné vzhledem k omezeným možnostem a máte pravdu, že toto je tím motorem.

+2/0
8.3.2017 10:29

M41i82l76a88n 59W42e11l53s26e44r 5902258168241

Přečetl jsem to celé, ale nejsem si jistý, že jsem tomu porozuměl. Asi je to na můj maličký mozek moc složité.

0/0
5.3.2017 18:18

J98a31n 70F31i52k58á67č36e17k 1745772

To se mi taky často stává. Ale zjistil jsem, že většinu nepochopitelných textů po pátem přečtení dávám. :-)

0/0
7.3.2017 8:22

M46a52g46d97a 15J48o18g62h20e20e53o98v60á 7728933689956

Tak až večer rozsvítím lampu, budu myslet na to, že jsem vytvořila proud "časových krystalů". Snad jsem tedy nežila marně... Mám ráda Vaše články, i když někdy tápu ve tmě. Možná je potřeba rozsvítit.:-)

+2/0
5.3.2017 18:14

J63a90r92a 89R83a15n63k 1961806589941

Mam v zahrade slunecni a cas uz nehraje takovou roli jako v detstvi, ale diky za zajimavy clanekR^

0/0
5.3.2017 17:51



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.