Děkujeme za pochopení.
M88a40r42i41e 81V93o91ř76í33š14k80o24v85á
Walda Wilter píše, že Japonci neznají modrou, ale pouze odstíny modré. Asociací se mi vybavilo, že jsem kdysi četla důvody, proč a jak vznikla pojmenování Žlutá řeka nebo Rudé moře, zjednodušeně, že lidé tehdy modrou neviděli. Z mého pohledu je zajímavý historický vývoj lidského vědomí a vnímání, když žijeme právě v době, kdy se roztříštěná odborná víceoborovost konečně začíná přelévat do mezioborovosti a snad spěje k průniku a sjednocení všeho. Líbí se mi, pane Fikáčku, že "své" úvahy píšete tak, aby jim rozuměli i lajci. Počkám ráda na Váš další článek o barvách s vírou, že se v něm dotknete "kulturního" vnímání barev (Walda Wilter) nebo dokonce úlohy emocí v mysli (ve vnímání a vědomí) člověka, jak píše s přirovnáním k hudbě Luděk Tondr. Děkuji všem.
J29a94n 39F76i19k76á92č10e89k
Nejsem rád, že vám zklamu, ale na kulturní vnímání barev si netroufám. :-( Je to mimo můj záběr. Já jsem spíše "přírodní" filosof, ne humanistický.
M92i54c28h84a45l 51S48e40d94m40í52k
Podle mne lze říci, že vnímaná barva je funkcí spektra. Individuální rozdíly jsou dány především vlastnostmi receptorů v oku - čipků. Matematika barev, optické prostory atd. fungují spolehlivě nezávisle na lidském mozku. Cesta obrazu od kamery přes počítač na monitor je oddobně složitá jako u lidského mozku a používá podobné mechanizmy. Mozek dokáže "softwarově" kompenzovat optické vady oka, což u kamer dělámě většinou "hardwarově".
Takže smysly je přesnější označit za funkci reality než za iluzi.
J83a36n 16F33i65k57á50č27e24k
Určitě si nemyslím, že jsou barvu iluze. To je jen clickbyte název. :-)
Připomínka o objektivním modelu barev je skvělá! Nicméně barvy na monitory a celý systém zpracování barev, si člověk udělal tak, aby respektoval lidské zpracování vizuálních informací, jehož výsledkem jsou barvy v lidském mozku. V tomto, ale jen v tomto smyslu, jsou barevné prostory na mozku závislé.
A technická drobnost: i počítačový software umí kompenzovat optické vady. Ve většině softwarů, které zpracovávají HDR fotografie, je funkce která umí eliminovat barevnou aberaci.
W66a54l76d79a 93W45i61n37t96e37r
Dobře napsaný blog.
Něco kolem vnímání barev se už tady kdysi něco mihlo. Vnímání barev je skutečně subjektivní - "dokreslují" se v mozku, jak je ostatně zmíněno v blogu a i když se předpokládá, že jsme všichni ze stejného těsta a disponujeme stejnými receptory, nemusíme vnímat tytéž barvy, jako druhý. Ale nám to nevadí, protože z předávaných zkušeností jiných, že např. někdo barvu modrou, na kterou se díváme oba, označí za modrou, "sociálně" pak té "naší" vnímané barvě, třeba tmavě zelené, přiřadíme také modrou (tritanopie). Existují pseudoizochromatické testovací tabulky, ve kterých se podle typu předpokládané poruchy kombinuje nějaký znak či písmeno z modré a tmavě zelené, takže ten, kdo vnímá modrou jako tmavě zelenou, přečte jiný znak, než ten, kdo má citlivost na modrou v pořádku. Jenomže zrovna u tritanopie mohou někteří rozeznávat i velmi jemné odstíny tmavě zelené, takže modrou, kterou ve skutečnosti neznají, ve svém odstínu zelené ji správně označí za modrou. Takový člověk si s tím žije dál bez problémů, ve vlastním světě barev a dokonce může platit za dobrého "rozpoznávače" jemných odstínů všech barev. Běda však, když mu chcete, třeba na televizoru, "namíchat" takové barvy, které ve skutečnosti vidí - bude to pro něj krajně nepřirozené - on chce prostě tu svou vnímanou zelenou, kterou zná jako modrou, takže je nutné vrátit televizi normální barvy a jsme spokojeni oba. Existuje ještě jedno vnímání barev, tzv kulturní - např. Japonci neznají modrou, ale pouze odstíny modré. To jen potvrzuje subjektivní vnímání a dokreslování z předávané zkušenosti. Jednu zajímavost z optiky - pokud na inverzní černobílý film nafotíte scénu přes 1)červený, 2)zelený filtr (každý obrázek zvlášť) a do projektoru vložíte první snímek s červeným filtrem, který překryjete snímkem focený přes zelený filtr, ale zelený filtr už nepředsazujete, dostanete nekvalitní 3. barevný obrázek.
S38l78a16v92o23m91í89r 27B21e61n86e89š
Mnohokrát mě napadlo, jestli všichni lidé třeba vidí červenou barvu, zelenou barvu atd. stejně.
Nyní nemám na mysli to, že někteří jedinci barvy nerozeznávají. To je věcí určité smyslové nedostatečnosti.
Ale lidé, kteří barvy v pořádku rozeznávají, mohou podle mého názoru vidět červenou jinak než já. Ale protože vše, co já vidím červeně, oni vidí sice jinak než já, ale i oni vidí barvu zralých jahody stejně jako barvu krve, a tak je to pro ně z jazykového hlediska červené úplně stejně, jako je to červené pro mne, který to vidí zcela jinak.
Možná že to, co já vidím jako červené, nikdo na celém světě nikdy neviděl, ale naopak já zase nikdy neuvidím to, co vidí jiní lidé.
A to asi nikdy nezjistíme, protože nikdo nebudeme mít schopnost se na pět minut přestěhovat do těla jiného člověka a vzít si s sebou své zkušenosti z původního těla, takže srovnání nebude možné.
- Počet článků 310
- Celková karma 30,45
- Průměrná čtenost 3149x
Chcete-li sledovat diskuse v "jeho" skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jfikacek@gmail.com
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. Někdy je to jen divoká fantazie. Na druhé straně se snaží udržovat jistou vědeckou kvalitu, takže "esoterické" komentáře nejsou vítány. P.S.: Osobně útočné a odborně velmi nekvalitní komentáře, zejména velmi dlouhé, budou mazány.