Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se něco naučit 10x rychleji? Použijte AI !

Znáte ten typ lidí, kteří se do něčeho zakousnou a dělají to 12 hodin denně, ať jsou to motorky, stavba baráku nebo věda. Tak takový já určitě nejsem. Ale i takoví jako já mají šanci stát se v něčem machry a to velmi rychle.

Bude to jen můj příklad, ale stejně snadno můžete dnes získat dost hlubokou znalost třeba o fotovoltaice, COVIDu nebo o podstatě konfliktu Izrael-Hamás, či o čemkoliv jiném. 

Před lety jsem se snažil trochu pochopit historický vývoj hodin až po dnešní hodiny atomové, tedy jak se měření času zdokonalovalo. Zjistil jsem ale, že v češtině neexistuje žádná kniha, kde se člověk dočte vše podstatné o jejich historickém vývoji. Holt jsem tenkrát ještě neuměl ještě anglicky.

A dnes jsem se dostal do presu, protože připravuju prezentaci o čase, a byl jsem tlačen k tomu, abych si za den udělal dost hluboký přehled o vývoji hodin. A to třeba i o atomových hodinách, a to jsem neznal ani jejich základní princip. Zvládl jsem to vše za několik hodin.

Za den opravdu nepřečtu dvě knihy, které jsou na toto téma v angličtině dostupné. A taky se knihy nemůžu ptát, nebo si najít jen to, co mě zajímá. Nemůžu si zvolit nejkratší a nejrychlejší cestu k pochopení toho, co potřebuju (tedy jakými způsoby se hodiny zdokonalovaly). Potřeboval jsem k tomu mnohá vysvětlení, která v těch knihách někdy ani nejsou. Třeba vysvětlení některých málo známých principů kvantové mechaniky a laserové techniky atd.

Takto si představuje atomové hodiny umělá inteligence DALL.E 3.

A tak jsem se obrátil na umělou inteligenci (placená ChatGPT 4+) a začal jsem se jít ptát. Česky! Ona hledala zdroje ve všech jazycích, ale odpovídala taky česky. Jen jsem jí sem tam češtinu opravil, ale to jen ve speciálních termínech. Jinak česky umí výborně. Když jsem něčemu ve výkladu nerozuměl, řek jsem jí: "Zkus mi to vysvětlit jako pětiletému." Opravdu to podala jednoduše.

Bylo to, jako bych mluvil s expertem na všechny typy hodin, s expertem na kvantovou mechaniku, teorii relativity, historikem a tlumočníkem mnoha jazyků zároveň. A ještě k tomu s pedagogickými schopnostmi. A ten expert měl na všechno čas a měl se mnou trpělivost, a na vše mi odpovídat hodiny. V podstatě za půl dne mám díky AI dosti hluboké chápání atomových hodin a to i těch, které ještě neexistují. Na své přednášce budu zasvěceně hovořit o optickým mřížkových hodinách, které snad ještě ani neexistují, a o hodinách iontových pastí. Mám přehled o jejich přednostech a slabinách, který v této dokonalosti třeba na Wiki opravdu nenajdete. Vím, jak vylepší budoucí ještě dokonalejší hodiny synchronizace pomocí kvantové provázanosti nebo korekce na gravitační vlny. O něčem takovém se mi dřív ani nezdálo.

Text vyprodukovaný umělou inteligencí, který jsem musel přečíst, byl tak v rozsahu tak asi 10 stran oproti 324 stranám jedné z výše zmiňovaných knih. AI opravdu usnadňuje práci neskutečně. A placený ChatGPT 4+ případně FactGPT už opravdu moc nehalucinuje, i když občasná kontrola podstatné informace neškodí. Ale dává třeba už běžně správné odkazy na zdroje, kde lze informace ověřit.

A jestli si chcete hned a bezplatně vyzkoušet alespoň GPT 4, tak tady je návod za minutu:
Zvládněte portrét s umělou inteligencí za minutu (1 minuta).

Další blog k AI:
Co odpověděla umělá inteligence na otázku "Proč je moje žena chytřejší než já?"

Autor: Jan Fikáček | úterý 9.1.2024 9:07 | karma článku: 23,45 | přečteno: 1185x
  • Další články autora

Jan Fikáček

Proč jsou izraelská média daleko méně proizraelská než česká?

A nejde jen o izraelská média. USA jsou přece dlouholetý a věrný spojenec Izraele, ale ani ony nestojí teď vždy na straně Izraele. Proč? Proč se snaží válečné tažení Izraele brzdit a volají po příměří?

16.4.2024 v 9:07 | Karma: 36,70 | Přečteno: 3320x | Diskuse| Politika

Jan Fikáček

Tak přece má foton hmotnost!?

Fyzika je úžasná věda, která proměnila celou naši civilizaci. Stačí vzpomenout třeba jen elektřinu bez níž by nebyly počítače, mobily, TV, osvětlení našich bytů atd. Ovšem výjimečně se v ní objeví i dost iracionální tvrzení.

9.4.2024 v 9:07 | Karma: 22,83 | Přečteno: 813x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Solvay institut - Einstein, Schrödinger, Planck, Heisenberg, Bohr atd.

Od roku 1911 se konají Solvayovské konference, kterých se ve dvacátých letech účastnili dnes nejslavnější fyzici jako Einstein, Planck, Bohr, Heisenberg. Tyto konference jsou známé hromadnými fotografiemi nejslavnějších fyziků.

2.4.2024 v 9:07 | Karma: 20,73 | Přečteno: 532x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Nahraďte svou ženu a děti umělou trpělivostí (inteligencí?)!

Tak jo, uznávám, že ženu a děti nelze umělou inteligencí nahradit ve většině případů, ale v jednom by to asi šlo, ne? :)

20.3.2024 v 9:07 | Karma: 24,49 | Přečteno: 875x | Diskuse| Věda

Jan Fikáček

Mašínové: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina!

Film Bratři o skupině Mašínů dostal v sobotu cenu za nejlepší film roku na Českém lvu. Jeho tvůrce na večeru prohlásil, že to byli hrdinové. Tak se pojďme podívat na jejich činy.

11.3.2024 v 9:07 | Karma: 45,75 | Přečteno: 6432x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

  • Počet článků 310
  • Celková karma 30,45
  • Průměrná čtenost 3149x
Vystudoval chemii (SŠ), kybernetiku, řízení, ekonomii a teorii systémů (interdisciplinární studia - VŠ), je obecně uvažujícím člověkem někde na pomezí mezi přírodními vědami a filosofií. Roky vyučoval filosofii fyziky a virtuální reality na PřF a MFF UK v Praze. Od září 2021 Ph.D. se zaměřením na filosofii fyziky a matematiky. Pracoval jako evropský expert pro "Future Technologies", 7 let pak v jedné z nejvyšších evropských pozic v počítačové bezpečnosti. Momentálně finanční expert na evropské úrovni. V letech 1991-7 byl předsedou společnosti Mensa ČR. Je členem světové vědecké Společnosti pro filosofii času. Absolvent Oxfordského kurzu Filosofie vědy. Více informací zde.

Chcete-li sledovat diskuse v "jeho" skupině, připojte se do Vědecké filosofie & Fyziky (nejen). jfikacek@gmail.com
 
Upozornění: Toto je popularizační blog pro veřejnost, neberte ho tedy jako vědeckou dizertační práci. Někdy je to jen divoká fantazie. Na druhé straně se snaží udržovat jistou vědeckou kvalitu, takže "esoterické" komentáře nejsou vítány. P.S.: Osobně útočné a odborně velmi nekvalitní komentáře, zejména velmi dlouhé, budou mazány.