Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J17u63l41i91u41s 85M45a73k19s49a 7557745749659

Já jsem v mládí miloval děvčata, takže už je mě jasné, proč OTR a STR mě ani dnes neberou. Ale není každý stejný, někdo má rád holky, někdo zase vdolky. ;-D

0/0
doporučit
30.6.2019 16:09
Foto

J36a22n 61F14i92k40á80č23e95k 1565232

No, Ty hlavně nerozumíš ani OTR ani STR, tak je jasné, že Tě nemůžou brát. :-) Já ty holky stihnul vedle toho.

0/0
doporučit
30.6.2019 19:10
Foto

M80a83r46t51i66n 40F88r96é93l22i41c26h 9802478704

Jak jsem z Vašeho blogu pochopil vyznáte se v OTR velmi dobře. Chtěl bych Vás požádat o vysvětlení jednoho z aspektů teorie, který se mi nedaří pochopit (a že jsem se snažil). Jde o následující situaci.

Při vzniku černé díry se vytvoří oblast časoprostoru ohraničená horizontem událostí. To je vcelku jednoduché. Ovšem poté z OTR plyne, že tělesa či jakékoli částice padající na horizont událostí jsou z mého pohledu pozorovatele neustále zpomalována až se těsně nad horizontem "zastaví". A tady je to čemu nerozumím.

Jak se tedy může oblast pod horizontem událostí (černá díra) z mého pohledu a v mém čase reálně zvětšovat? Podle různých měření toto zvětšování v našem vesmíru a v našem čase probíhá.

Díky jestli si uděláte čas na vysvětlení.

0/0
doporučit
27.6.2019 10:27
Foto

J32a55n 73F93i44k34á75č97e74k 1105792

To je dobrá otázka! Právě kvůli takovým dělám tyhle blogy, kromě jiného. Fyzik by se asi takhle zajímavě nezeptal.

Jde tu o to, že čas se na horizontu černé díry zastaví jen pro nás, kteří jsme mimo černou díru. Pro někoho, kdo padá do černé díry a je zrovna na horizontu událostí, se jeho vlastní čas nezastaví, ale běží normálně. V tom je právě čas relativní. Člověk se musí odpoutat od představy, že jeden čas, třeba z pohledu Země, je ten správný.

Asi by se ta situace dala přirovnat ke zvětšující se bublině. Představme si, že čas je rozpínání té bubliny/našeho vesmíru a my jsme na jejím povrchu, takže čas pro nás běží "normálně". Proti této bublině ale někdo nastaví prst. Bublina je z divného materiálu, takže nepraskne, jen se její rozpínání u toho prstu zastaví (horizont černé díry). Čas tam tedy stojí a jak se bublina zvětšuje, zvětšuje se i ona prohlubenina, kterou dělá prst v bublině (černá díra).

0/0
doporučit
27.6.2019 11:24
Foto

M82a81r74t83i33n 27F89r35é11l95i48c78h 9962188394

Díky za vysvětlování.

První odstavec chápu, tedy že jsou dva různé časové rámce na to co se děje na horizontu. Oba jsou správné. Tady jsem ještě v pohodě.

To co mi není jasné. Jak může pozorovatel mimo horizont události pozorovat reálný (z jeho pohledu) jev jako například sloučení dvou černých děr (čímž se zvětší oblast pod horizontem událostí a tento jev byl pravděpodobně pozorován). Protože tak jak OTR chápu bych měl z mé pozice a v mém čase vidět pouze to, jak se oba objekty přiblíží k sobě a poté se těsně u sebe zastaví.

Ještě se tedy musím pořádně zamyslet nad Vaším příkladem.

+1/0
doporučit
27.6.2019 13:07

V93í36t93ě14z65s87l20a57v 16K15o24š31ť56á42l 9978124718

Jsem zvědav, jakou obdržíte odpověď, pro mne jako pro laika je to co vidíme změna v prostoru, dva horizonty událostí splynou v jeden, ale částice na nich se pohybují rychlostí světla a s jejich časem to nic neudělá, stojí. Co vidíme je záření, které se dostává z jejich okolí k nám, a to sem dorazí i v průběhu srážky, takže uvidíme splynutí.

0/0
doporučit
27.6.2019 20:32
Foto

J66a43n 23F98i70k92á25č91e46k 1835392

No, to musím přemýšlet. A odpovědí si nejsem jist. Dokonce trochu pochybuju, že i daleko kovanější v oboru by měli rychle odpověď. :-)

Sice základní odpověď je jasná: zastavení času se týká pouze dějů na horizontu událostí, ne toho, co je za ním nebo před ním. Neboli, pozorovaná poloha čd je otázka vztahu mezi pozorovatelem a čd, tedy otázka celého prostoru mezi čd a pozorovatelem, a tam čas nestojí. Poloha čd není zamrzlá, jen děje na jejím okraji.

Jako metafora by se dal púoužít příklad, že pozoruju pohyb atomů v tělese. To těleso zmrazím (skoro) na absolutní nulu, čímž se pohyb atomů (pratikcy) zastaví, ale pohyb tělesa jako celku ne.

Ale stejně nejsem se svou odpovědí spokojen. Je to tak, že směrem od horiozntu k nám se např. čas v kruzích prostoru kolem čd pohybuje stále ryuchleji a tyto differenciální změny umožňují změnu polohy čd v čase? Nemám zatím jasnou představu.

Ale fakt, moc pěkná otázka. :-)

Jinak spojení dvou čd bylo zatím pozorováno jen gravitačně, ne vizuálně, pokud se nepletu.

0/0
doporučit
28.6.2019 13:15
Foto

M40a37r28t78i89n 77F45r65é50l68i94c64h 9612358414

Dobrý den, byl jsem pár dní mimo a tak jsem měl i trochu čas si zopakovat co všechno o teorii relativity "vím". A vyšlo mi z toho následující.

V podstatě jde o to, jestli vůbec bylo pozorováno zvětšování černé díry (samozřejmě z mého pohledu vnějšího pozorovatele).

Podle OTR bychom vlastně neměli tuto "skutečnost" pozorovat. A to je podstata mého dotazu.

Můžeme pozorovat zvětšování černé díry? Podle OTR to není možné.

0/0
doporučit
3.7.2019 10:00
Foto

J85a30n 55F32i91k87á96č77e85k 1805252

Zvětšování černých děr se děje běžně, ale jen pohlcováním okolního materiálu. Je-li ale černá díra ponechána sama o sobě, podle OTR se nezvětšuje ani nezmenšuje. To podle kvantové mechaniky se vypařuje (Hawkingovo záření), není to ale dokázáno.

Čím je díra menší, tím má větší teplotu, takže ty velké se vypařují je velmi pomalu, zatímco ty maličké až vybuchují.

0/0
doporučit
7.7.2019 8:43
Foto

M92a20r96t62i75n 46F18r30é78l69i48c73h 9612618764

Díky, ovšem tohle je přesně ta část kde mám potíže s pochopením. Z mého pohledu vnějšího pozorovatele uvidím pouze to, jak se daná částice stále přibližuje k horizontu událostí, ale nikdy pod něj nepronikne, protože těsně před horizontem se (opět z mého pohledu) zastaví. Tudíž se černá díra nemůže zvětšit. To je to oč mi jde.

0/0
doporučit
8.7.2019 9:41
Foto

M45a76r39t80i22n 66F75r78é15l28i24c59h 9122238474

Podle toho příkladu co uvádíte. Tak jak si to dokážu představit.

Nevyplývá z toho, že by rychlost rozpínání oné "bubliny" měla být nekonečná? Protože čas "stojí".

0/0
doporučit
27.6.2019 13:15
Foto

J27a31n 25F23i40k36á45č70e98k 1555902

Rychlost rozpínání té bubliny je (pravděpodobně) c. A čas pro nás je (asi) pohyb ve směru onoho našeho c. Když je to c přímo doleva či doprava, kolmo na náš směr, tak čas takového tělesa stojí. To je speciální relativita.

Prostor na horizontu událostí je přímo kolmý k našemu, takže tak čas stojí.

Ale i tady to nemám až tak ujasněné, a musel bych dost studovat, nebo spíš přemýšlet, neboť tohle se moc neřeší. :-(

0/0
doporučit
28.6.2019 13:21
Foto

M10a72r63t50i53n 25F51r79é30l30i97c80h 9622118424

Tady jsem ulétl. Rozpínaní oné bubliny může mít maximálně rychlost světla.

0/0
doporučit
3.7.2019 10:01

T82o24m58i 25T92r16n47i42k 8138132625169

Vec sa ma takto: čas nieje to čo si myslia mnohý, ktorý vysvetlujú OTR.

Ale po lopate:) čas sa v lodi padajúcej spomaluje len pre tu loď, lebo klesá stále hlbšie do gravitačného potenciálu..

ale samotný pád lode sa zrýchluje, takže preto vydíme čierne dieri, a nie posledný za lesk pred ich vytvorením!

Teda čas zamrzne pre padajucich, pre pozorovatelov sa nič nemení, čas nevidno, a hlavne “čas” spomaluje interakciu elektromagneticku, lebo ta je vždy c, ale lod ́ len zrýchluje, a v momente ked sa blíži c už je buď za horizontom, ale aj keby nebola, tak rýchlosť lode sa nezastaví na NULU, ale len tesne pod c!

0/−1
doporučit
29.6.2019 19:41
Foto

J85a45n 13F75i39k67á51č34e98k 1835962

No, je to úplně obráceně. Čas se nemění pro loď, která padá do černé díry, ale čas té lodi, se mění pro pozorovatele mimo černou díru. Pro samotnou loď se její čas nikdy nemění.

0/0
doporučit
30.6.2019 9:52

T25o77m49i 22T15r19n47i10k 8638252435389

presne tak to je,

ale ja samozrejme píšem o tom, ako to vidí vonkajší pozorovateľ - taká bola otázka Martina Frélicha (9284), a ak to nevyplýva z kontextu, tak sa ospravedlňujem.

0/0
doporučit
30.6.2019 19:17
Foto

M32a65r51t87i47n 66F76r14é50l49i21c21h 9772958974

Ano, na tohle jsem se ptal.

A tady mi podle všeho něco uniká. A ne a ne na to přijít,

0/0
doporučit
3.7.2019 10:03
Foto

M95a64r84t63i67n 70F19r48é77l91i51c32h 9972738794

Třeba Vás to baví i proto, že z teorie relativity plynou tak neuvěřitelné možnosti, až se to vzpírá lidskému rozumu. Alespoň já to mám nějak takhle.

0/0
doporučit
27.6.2019 10:09
Foto

J95a63n 97F97i45k97á35č27e12k 1225862

Ne, ne. Beru to jako hru: rozlouskněte tenhle hlavolam. Ty neuvěřitelné možnosti jsou už dávno známé, takže nuda. :-(

0/0
doporučit
27.6.2019 12:25

Z16d11e26n81e83k 36H51o51r75n90e25r 4474511852103

:-)R^

+1/0
doporučit
27.6.2019 3:47

J67i76r17k50a 13B78r16u14n50n85e93r 4758822219897

R^

+1/0
doporučit
26.6.2019 18:18

J63o67s81e82f 44P67o96t11r 6100361847569

.......".přesto má uvažování o hodinách a délkách vpravdě matematickou přesnost a současně filosofickou a fyzikální hloubku."

O tom, že má matematickou přesnost a fyzikální hloubku asi nikdo nepochybuje. Já osobně nechápu filozofickou hloubku - chtělo by to trochu povysvětlit.

0/0
doporučit
26.6.2019 17:42
Foto

J86a79n 38F85i90k56á42č29e28k 1225602

Už si to zas tak přesně nepamatuju, ale jednu věc přece. Tu by si měli uvědomit mnozí. Einstein tam vysvětluje, že měření času, je jen měření polohy ručiček na hodinách. To mě přišlo hodně technicky materialistické, oproti dnešní zmatenému idealistickému zbožňování nemateriálního času a prostoru. Třeba.

Ale musel bych to znovu číst, abych to více rozvinul.

0/0
doporučit
26.6.2019 19:28

J35u92l40i27u15s 90M30a68k68s67a 7417335289469

Pro mě je reálná fyzika pana Newtona, ale některé pohádky mám také rád. Líbila se mě Hvězdná brána.

0/0
doporučit
26.6.2019 21:12
Foto

J51a59n 24F21i88k36á22č26e87k 1595702

Copak pro Tebe. :-) Ono ale nejde o to, co je reálné pro Tebe, ale o to, co je reálné doopravdy. ;-D

0/0
doporučit
27.6.2019 6:27

J31u67l80i24u57s 27M59a45k61s89a 7627755979389

Tak to by mě zajímalo, co je reálné doopravdy? Protože každý má tu svoji "pravdu", proto existují soudy, které rozhodnou, kdo má, nebo nemá pravdu. Proto nemůže být doopravdová pravda, ale jen reálná pravda, o které se můžeme přesvědčit našimi smysly. Pokud to nejde, tak je to jen fikce, představa a tu má každý jinou. Doopravdy;-D

0/−2
doporučit
27.6.2019 13:11

J68a76k18u47b 14B37o64h27o95n63ě44k 8255416689517

Ejhle, postmodernista :-)

+3/0
doporučit
27.6.2019 14:30
Foto

J39a67n 21F25i69k87á41č83e16k 1785142

To jsou ale ... řečí zase, co? :-)))) Jako není to až tak snadné pochopit, ale rocket scinece to taky není. Stačí si přečíst třeba mé blogy na dané téma. :-)

0/0
doporučit
27.6.2019 16:37

R65a34d88e76k 73W51o76l16o61s71z94c30z33u25k 4549898980394

Filosofický dopad vidím v tom, že dva pozorovatelé mohou pozorovat jeden jev s odlišným výsledkem a obě pozorování jsou stejně správná - oba dva výsledky jsou stejně pravdivé, nelze stanovit nějaký absolutní výsledek ke kterému je možno pozorování vztáhnout a hodnotit podle něj pravdivost ostaních pozorování. Výsledek pozorování je stejně závislý na chování objektu tak i na chování subjektu a nelze je rozlišit. Pokud si dobře pamatuji.

Jinak na tohle přišel Maxwell v oblasti elektromagnetismu, Einstein to "jen" dokázal převést na komplexní realitu (hodně zjednodušeno :-) ).

+2/0
doporučit
27.6.2019 13:40

J83u89l16i43u75s 73M57a78k68s28a 7337125519289

Filosoficky správně, v reálu blud. Nelze popisovat rychlost světla, jako jízdu vlakem, protože světlo je vlna (energie) , vlak je kontinuální pohyb hmoty.

Ale jako SCI-FI dobré pohádky.

0/−2
doporučit
27.6.2019 15:55

R70a40d84e87k 21W43o91l48o94s17z52c95z49u67k 4819408790814

Kde mám chybu? Právě že při rychlostech blízkých rychlosti světla se kontinuální pohyb hmoty (vlak), chová "podobně" jako světlo (elmag. záření). Lorentzovu transformaci, ze které vychází dilatace času a která byla vytvořena právě k popisu chování el.mag. záření dokázal Einstein aplikovat v STR.

+1/0
doporučit
27.6.2019 16:45
Foto

J97a18n 41F30i35k96á16č64e74k 1325332

Maksa jen tak plácá. :-)

0/0
doporučit
27.6.2019 19:52

J82u83l85i41u75s 58M81a55k42s44a 7317335129959

;-D

0/0
doporučit
27.6.2019 20:43

J91u59l70i36u96s 97M15a45k62s94a 7177615819459

Maksa jen tak neplácá, protože myslí, tedy je. Pokud se nebude ve fyzice rozlišovat kontinuální pohyb hmoty od vlnění hmoty( částice jsou relativně na místě, pohybuje se jen rozruch, tedy energie) tak se budou stále dokola vytvářet bludné teorie, jako STR a OTR, které jsou dobré jen pro SCI-FI. Ale pohádky jsou výchovné pro děti, aby si později uvědomili, že vlk nemůže sežrat babičku v kuse, takže ji nelze zachránit tím, že vlkovi rozpářeme břicho. ;-D

0/0
doporučit
30.6.2019 17:45
Foto

J67a18n 64F19i75k76á46č66e22k 1495952

Maksa plácá čím dál tím větší kraviny, místo aby pochopil prostý základ STR. :-) Holt, někteří to nedaj a přitom je to tak snadné a názorné: https://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=480503 .

0/0
doporučit
30.6.2019 19:13

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.


Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz